Społecznik proponuje kontrapas rowerowy na "małej" Grochowskiej

Czy już niedługo rowerzyści pojadą "małą" Grochowską w obu kierunkach? Takie rozwiązanie wraz z uspokojeniem ruchu przewiduje złożony i wstępnie zaakceptowany projekt w ramach budżetu obywatelskiego na 2015 rok.

Zmiany na "małej" Grochowskiej

Na stronie Stowarzyszenie "Zielone Mazowsze" znajduje się dokładny opis wraz z uzasadnieniem i kosztorysem zaproponowanych przez Aleksandra Buczyńskiego zmian. I tak:

Opis

Tzw. mała Grochowska to droga serwisowa obsługująca zabudowę po północnej stronie "dużej" Grochowskiej, za torami tramwajowymi. Od ul. Podolskiej do Garwolińskiej jest jednokierunkowa. Projekt obejmuje następujące elementy:

1. Zalegalizowanie na małej Grochowskiej ruchu rowerów "pod prąd" - od Garwolińskiej do Podolskiej. Charakter ulicy pozwala na dopuszczeniu dwukierunkowego ruchu rowerów tylko oznakowaniem pionowym (tabliczki T-22 pod znakami B-2 i D-3), jednak w miejscach potencjalnie konfliktowych (na wlotach skrzyżowań) można dodatkowo zastosować oznakowanie poziome (krótkie odcinki kontrapasów rowerowych).

2. Wykonanie dodatkowych dojść do przystanków tramwajowych w kierunku centrum (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) - tak by do każdego z nich można było dojść z dwóch stron. Potrzebne będzie oznakowanie przejścia dla pieszych, obniżenie krawężników i demontaż części wygrodzeń.

3. Wprowadzenie na małej Grochowskiej elementów uspokojenia ruchu zapobiegających nadmiernemu rozpędzaniu się kierowców. Mogą to być prefabrykowane wyspowe progi spowalniające (np. przed każdym z przejść dla pieszych) albo esowanie toru jazdy poprzez naprzemienne wyznaczenie miejsc parkingowych po lewej i prawej stronie jezdni.

Wprowadzenie zmian będzie także okazją do uporządkowania pozostałego oznakowania, w szczególności występujących na małej Grochowskiej skrzyżowań równorzędnych.

Uzasadnienie

Ad 1. Jazda rowerem "pod prąd" małą Grochowską jest bezpieczniejsza niż główną jezdnią "z prądem". W pasie drogowym brak miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów.

Ad 2. Obecnie do przystanków można dojść tylko od strony skrzyżowania. Wyznaczenie przejść dla pieszych przez małą Grochowską na drugich końcach peronów skróci drogę na przystanek nawet o 120 m.

Ad 3. Uspokojenie ruchu podkreśli dojazdowy, a nie tranzytowy charakter małej Grochowskiej, ułatwi jej przekraczanie przez pieszych, jazdę po niej na rowerze, wyjeżdżanie z posesji i przecznic. Kto chce jechać szybciej, powinien korzystać z "dużej" Grochowskiej.

Kosztorys

1. Zmiana organizacji ruchu (projekt, nowe oznakowanie pionowe i poziome) na ok. 1,6 km ulicy 115 tys. zł

2. Obniżenie krawężników na 5 nowych dojściach do przystanków tramwajowych (Kwatery Głównej, Żółkiewskiego, plac Szembeka, Wspólna Droga, Czapelska) 10 tys. zł

3. Elementy uspokojenia ruchu - np. 5 prefabrykowanych progów wyspowych 15 tys. zł

Razem 140 tys. zł.

Jakie szanse?

Jak czytamy, projekt przewiduje "wyznaczenie miejsc parkingowych po lewej i prawej stronie jezdni". Co oznacza, iż zachowane zostanie parkowanie równolegle dla samochodów. Analizując dzisiejszą szerokość ulicy bardzo trudno sobie wyobrazić połączenie trzech elementów takich jak: parkowanie równoległe, jednokierunkowy pas jezdni dla samochodów i wyznaczony nowy pas rowerowy umożliwiający jazdę w obu kierunkach.

Kolejnym problemem może okazać się stan techniczny ulicy, który delikatnie mówiąc jest miejscami fatalny. Inwestycja w infrastrukturę ulicy przed jej remontem jest kwestą do przedyskutowania.

A taka dyskusja będzie miała miejsce już w dniach 25 maja do 18 czerwca. Od 20 do 30 czerwca odbędzie się głosowanie. Czy pasy rowerowe pojawią się na "małej" Grochowskiej dowiemy się 15 lipca br.
Źródło: Portal Twoja Praga
2014-05-21 19:54 1221

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie nie widoczny.