Zakończenie akcji "Zmień swój przystanek"

Nawa wiata,  fot. facebook.com/hanna.gronkiewiczwaltz
Nawa wiata, fot. facebook.com/hanna.gronkiewiczwaltz
Wczoraj zaprezentowana została pierwsza konkursowa wiata. Łącznie na terenie Warszawy zostanie w ciągu trzech lat ustawionych 1580 nowych wiat. W pobliżu zabytkowych budynków staną wiaty konserwatorskie, a w centrum miasta tzw. wiaty konkursowe. Na tych przystankach będzie dostęp do internetu.

Finał akcji "Zmień swój przystanek"

W ciągu kilku miesięcy mieszkańcy warszawskiej Pragi mogli nadsyłać do radnego Dariusza Lasockiego miejsca, gdzie ich zdaniem, powinny pojawić się nowe wiaty przystankowe. Łącznie mieszkańcy zgłosili ponad 100 lokalizacji (niektóre powtarzające się).

Poniżej lista wskazanych przez mieszkańców przystanków (niektóre wnioski mieszkańców opatrzone były krótkimi komentarzami, które w poniższym spisie zostały zachowane w oryginale):

1. Plac Szembeka 02 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
2. Rondo Wiatraczna (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
3. Gocławek 02 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
4. Wiatraczna 07 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
5. Wiatraczna 22 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
6. Wiatraczna 09 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
7. Saska 01 (potrzebna dłuższa podwójna wiata);
8. Rawar – po obu stronach (obecna wiata rdzewieje i powoli rozpada się);
9. Bora-Komorowskiego 04;
10. Rawar 01;
11. Rawar 02;
12. Saska (do powiększenia bo my stoimy zawsze w deszczu);
13. Wołoska, Odyńca i Racławickiej (wiaty przystankowe w tej okolicy są w opłakanym stanie);
14. Kinowa (do zmiany wszystkie przystanki);
15. Waszyngtona (do zmiany wszystkie przystanki);
16. Mycielskiego (budynki dookoła odnowione a przystanki "rude");
17. Brukselska/Ateńska (przystanek Ateńska - postawienie wiaty na przystanku w przeciwnym kierunku);
18. Kryniczna (w obie strony);
19. Namysłowska (w obie strony);
20. Pl. Hallera przy Poczcie;
21. Namysłowska (przy Bazarku);
22. Przyczółek Grochowski (Al. St. Zjednoczonych przystanek w stronę Ostrobramskiej wiata wygląda jakby miała się zaraz złożyć przerdzewiała konstrukcja przy powierzchni gruntu, osiada do tyłu);
23. Kanał Gocławski (w stronę Ostrobramskiej – stan fatalny);
24. Ratusz Praga Południe (jest obskurny, dziwię się że burmistrz do tej pory nie wymienił i patrzy na niego przez okno);
25. Saska 04 (obecne wiaty, usytuowane na wiadukcie nad Trasą Łazienkowską gdzie zawsze bardzo wieje (szczególnie zimą), w przypadku deszczu, śniegu są kompletnie nieskuteczne, bo konstrukcyjnie nie posiadają bocznych osłon. Oczekiwanie na tych przystankach to prawdziwa droga krzyżowa, bo naprawdę nie ma się gdzie schować);
26. Saska 03 (obecne wiaty, usytuowane na wiadukcie nad Trasą Łazienkowską gdzie zawsze bardzo wieje (szczególnie zimą), w przypadku deszczu, śniegu są kompletnie nieskuteczne, bo konstrukcyjnie nie posiadają bocznych osłon. Oczekiwanie na tych przystankach to prawdziwa droga krzyżowa, bo naprawdę nie ma się gdzie schować);
27. Rozłucka 01 (przystanek usytuowany jest na ulicy Kinowej), nie dość że przecieka dach to dodatkowo jest pochylona, przerdzewiała. Nie wygląda to niestety estetycznie.
28. Rozłucka 02 (dużo starszych osób korzysta z tego przystanku jadąc na bazarki pod Universamem i na Pl. Szembeka, a jak pada deszcz to nie ma nawet gdzie się schować);
29. Darwina 02 (autobusy 135, 176, 212 usytuowany na ul. Namysłowskiej, przy bazarku. Wiaty są w opłakanym stanie, przy deszczu czy roztopieniach wiosennych po zimie, gdy woda stoi na dachu wiaty, to pod wiatą obowiązkowo trzeba mieć parasolkę. Ponadto ławki wiaty są przy okazji przeciekania całe mokre, nie można nawet postawić jakiejś torby ani zakupów, a o siedzeniu nie wspomnę. Ponadto w weekendy (piątek do niedzieli) wyżej wymienione przystanki są bardzo oblężone z uwagi na bazarek, który jest usytuowany obok przystanku Darwina 02. W czasie deszczu, bardzo mało osób się pod wiatę mieści z uwagi na przeciekające dachy. Korzysta z nich bardzo dużo osób starszych, dla których również jest to olbrzymi problem, aby uchronić się przed deszczem. No i wiaty powinny mieć w swojej konstrukcji dość wysunięte boczne osłony, z uwagi na to, że jak pada, a wręcz zacina deszcz, to sam dach nad głową bez bocznych osłon nic nie daje);
30. Namysłowska 02 (autobusy 135, 176, 212, 227, usytuowane na ul. Starzyńskiego, skrzyżowanie z Namysłowską. Wiaty są w opłakanym stanie, przy deszczu czy roztopieniach wiosennych po zimie, gdy woda stoi na dachu wiaty, to pod wiatą obowiązkowo trzeba mieć parasolkę. Ponadto ławki wiaty są przy okazji przeciekania całe mokre, nie można nawet postawić jakiejś torby ani zakupów, a o siedzeniu nie wspomnę. Ponadto w weekendy (piątek do niedzieli) wyżej wymienione przystanki są bardzo oblężone z uwagi na bazarek, który jest usytuowany obok przystanku Darwina 02. W czasie deszczu, bardzo mało osób się pod wiatę mieści z uwagi na przeciekające dachy. Korzysta z nich bardzo dużo osób starszych, dla których również jest to olbrzymi problem, aby uchronić się przed deszczem. No i wiaty powinny mieć w swojej konstrukcji dość wysunięte boczne osłony, z uwagi na to, że jak pada, a wręcz zacina deszcz, to sam dach nad głową bez bocznych osłon nic nie daje);
31. Gocław 08 (nie ma żadnej wiaty);
32. Gocław 07 (nie ma żadnej wiaty);
33. Abrahama 02;
34. Abrahama 04;
35. Inżynierska - tramwajowy 03;
36. Inżynierska - autobusowy 01;
37. "Szymańskiego" na ulicy Chełmżyńskiej;
38. Przystanek na Saskiej – Afrykańska;
39. Przystanek przy Stacji Krwiodawstwa;
40. Przystanek na Międzynarodowej przy rondzie (111);
41. Bukowskiego 01 na Gocławiu (od 20 lat taki sam);
42. Przy Zielenieckiej (na ul. Targowej);
43. Przy Rondzie Waszyngtona;
44. Przy Waszyngtona na Al. Waszyngtona i na ul. Saskiej;
45. Przystanek przy Horbaczewskiego stronę pętli;
46. Przystanek przy bazarku na Gocławiu – Umińskiego;
47. Bora-Komorowskiego, Abrahama 01;
48. Bora-Komorowskiego, Abrahama 02;
49. Kinowej przy Al. Stanów Zjednoczonych;
50. Kinowa przy Walewskiej;
51. Przystanek na ul. Cyraneczki - przy szpitalu Grochowskim w stronę Gocławia;
52. Przystanek przy Międzyborskiej;
53. Przystanek przy Zbaraskiej w stronę Gocławia (mokłam tam wczoraj na deszczu);
54. Na Grochowskiej też brakuje wiat na wielu przystankach, ale tam przynajmniej są jakieś dachy, bramy, jest się gdzie schować (oprócz przystanku przy kościele NMP na Kamionku);
55. Grenadierów (jadąc w kierunku Centrum);
56. Most Siekierkowski 03 (są to przystanki usytuowane na moście i nie ma tam żadnej ochrony od słońca, wiatru czy deszczu;
57. Most Siekierkowski 04 (uzasadnienie jak wyżej);
58. Most Siekierkowski 01 (ma wprawdzie możliwość schronienia pod wiaduktem, ale sam przystanek jest nieco oddalony i w razie niepogody odbywają się wyścigi);
59. Na ulicy Abrahama przystanki autobusów "111" i "311" - "Abrahama 03";
60. Os. Orlik 01;
61. Olchy 01 (w kierunku Warszawy) w Radości (przystanek ten znajduje się obok Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego na ul. Olchy 8 i korzystają z niego zarówno pracownice Zakładu, osoby odwiedzające krewnych, a także okoliczni mieszkańcy. Na przystanku tym nie ma żadnej wiaty, co jest bardzo dokuczliwe zwłaszcza w okresie deszczowym, a w czasie upałów również nie ma gdzie się schować);
62. Przystanek na ul. Zamienieckiej w kierunku Gocławia;
63. Przystanek na przeciwko bazaru Szembeka;
64. Przystanek przy skręcie z Zamienieckiej na Ostrobramską (nie ma tam żadnych daszków);
65. Przystanki w ciągu ul. Fieldorfa na Gocławiu;
66. Przystanek przy Walewskiej na trasie 158 w stronę centrum/CH Reduta (jest b. stara - ze srebrnych płyt jeszcze);
67. Wiata połączonych przystanków tramwajowego i autobusowego "Kinowa", przy Al. Waszyngtona, także w stronę centrum (zdewastowana, mogłaby być przesunięta ciut na zachód [ku Wiśle], bo stoi blisko kiosku i kosza na śmiecie i czasem trudno się tamtędy przecisnąć, a to chodnik prowadzący do i z parku, więc oblegany, a także przystanek dogodnych przesiadek);
68. Wiata na Saskiej w stronę Centrum (na Al. Stanów Zjednoczonych, musi być dosztukowana kolejna, tam nie ma gdzie się schronić);
69. Przystanek Afrykańska w kierunku centrum, przy bazarku (jest w stanie przerażający. Również jest niebezpiecznym miejscem dla mieszkańców w razie wypadku, gdyż składa m.in. szklanych okien i powyginanej blachy. P.S. Jesteśmy stolica państwa należącego do Unii Europejskiej w której, chyba czegoś takiego nie spotkamy. Prawdopodobnie Warszawa posiada środki na wiaty przystankowe).

Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego

W sumie w ciągu najbliższych trzech lat w Warszawie ma pojawić się 1580 nowych wiat, z tego 625 konkursowych. Zgodnie z umową, w ramach koncesji, wiaty wybuduje firma AMS SA w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Nowe wiaty zostaną wyposażone w trzy rodzaje zadaszeń, dostosowanych do charakteru przestrzeni publicznej. Tzw. wiaty konkursowe, wyłonione w konkursie organizowanym przez miasto w 2006 roku - staną w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach. Wiaty konserwatorskie – w obszarach objętych nadzorem konserwatorskim. Natomiast praktyczne i uniwersalne wiaty seryjne – w pozostałej części miasta, w centrach dzielnic oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych poza ścisłym centrum.

Wiata utrzymana jest w szarej kolorystyce, z czerwonym obramowaniem frontu. Fioletem została zapisana nazwa przystanku. Nie zabrakło rozkładów jazdy i mapki ze schematem linii autobusowych. Ponadto na przystanku pasażerowie będą mogli bezpłatnie skorzystać z bezprzewodowego internetu.

Oprócz dostępu do internetu, na części wiat w przyszłości może pojawić się m.in. możliwość zakupu biletu za pomocą telefonu dzięki technologii NFC (Near Field Communication).
Źródło: Portal Twoja Praga
2014-10-28 12:41 1238

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie nie widoczny.